«Dies Domini» («День Господній») – послання святого Йоана Павла II актуально і сьогодні

11  березня 2018 р. була перша неділя, коли на рівні закону заборонено торгівлю у наших сусідів, у Польщі. З цієї нагоди ми хотіли б нагадати вам фрагменти послання святого Йоана Павла II про святкування неділі. Хоча у цьому році відзначається 20-річчя публікації цього документа, папські вказівки залишаються сучасними.

Про необхідність святкування неділі Йоан Павло II написав в апостольському посланні «Dies Domini», опублікованому 7 липня 1998 року в Ватикані.  Тоді Папа нагадав віруючим про необхідність участі в недільній Месі і збереження неділі вільною від роботи.

Неділя – це не «уїк-енд», це день відпочинку і прославлення Бога

Як зазначив Папа, практика «уїк-ендів», щотижневих двох днів відпочинку, стала звичайним явищем. «Коли неділя втрачає свій первісний сенс і стає тільки кінцем тижня, горизонт людини настільки звужується, що вона перестає бачити небо. Навіть святково одягнена, вона не може святкувати».

У цьому контексті Папа підкреслив, що «учні Христа повинні не плутати святкування неділі, яке повинно бути істинним освяченням дня Господнього, із закінченням тижня, виключно як часом відпочинку і розваг».

Центральним елементом неділі є Євхаристія, про яку багато християн, здається, забувають. Тому, за словами Папи Римського, необхідно «заново відкрити глибокі доктринальні обґрунтування, які складають суть заповіді Церкви, щоб всі віруючі змогли ясно зрозуміти, як необхідна неділя в християнському житті».

Іоанн Павло II нагадав, що день Господній визначив ритм всієї 2000-річної історії Церкви. «Чи мислимо, щоб він не відмірював і її майбутнього?»  – питає Папа. І відповідає, що святкування християнської неділі залишається ключовим елементом християнської ідентичності.

«І Він відпочив у дні сьомім від усієї праці Своєї, яку був чинив» (Бут 2,2)

Папа зазначив, що неділя нагадує акт створення світу. На думку Йоана Павла II, біблійний опис творіння є прикладом поведінки для нас. Після шести днів роботи, коли людина звершує місію продовження праці Творця, настає день відпочинку. Цей день відрізняється від інших: «Бог освятив і благословив його». В традиції Ізраїлю днем ​​«Божого покою» була субота, присвячена Богу.

У християнстві цей день набув нового значення, тому що підкреслив тісний зв’язок із Воскресінням Христа. «Ось зміст християнської неділі: завдяки неї щотижня цілий час наново в думках і житті віруючих стає присутньою пасхальна подія, яка є джерелом спасіння світу». Йоан Павло II нагадує нам, що неділя також пов’язана з символікою восьмого дня, що передрікає друге пришестя Христа і вічність.

Зустріч зі спільнотою

У перші століття християнства неділя також стала днем зібрання спільноти віруючих, які святкували Воскресіння Христа. Саме в цей день християни збиралися на «ламанні хліба». Неділя стала днем будування Церкви.

Також сьогодні недільне святкування Дня Господнього і Євхаристії є центром життя Церкви, тому необхідно бути присутнім на літургійному зібранні.

«Віруючий, якщо він не хоче піддаватися тиску навколишнього світу, має знаходити підтримку в християнській спільноті. Тому мусить усвідомити, наскільки важливим є для його віри недільне зібрання. Це дійсно вкрай важливо, щоб кожен християнин усвідомив, що не можна жити вірою і в повній мірі брати участь у житті християнської спільноти, якщо не приймати регулярно участь в євхаристійному недільному зібранні», – пише Йоан Павло II в посланні «Dies Domini».

Святіший Отець нагадав католикам, що від обов’язку бути присутнім на недільній Месі їх може звільнити тільки серйозна причина. З іншого боку, він нагадав священикам, що саме вони повинні надати кожному реальну можливість взяти участь в Євхаристії, і під час Святих Мес, що відправляються в суботу ввечері (як святкування недільного спомину про Воскресіння Христа), целебранти зобов’язані проголошувати проповіді і молитися з присутніми молитвою вірних.

Йоан Павло II також зазначив, що, хоча радіо- і телевізійні передачі не дозволяють виконати недільний обов’язок участі в Св. Літургії, вони є цінною допомогою для тих, хто не може прийти до церкви, особливо якщо їх відвідують священики або уповноважені надзвичайні служителі Євхаристії, що приділяють їм Святе Причастя.

Відпочинок є правом людини

Йоан Павло II процитував вчення Льва XIII, який в енцикліці «Rerum Novarum» вказав, що відпочинок – це право людини праці, і держава повинна його гарантувати. Таким чином, святкування неділі є не тільки питанням для віруючих, але також зачіпає елементарні права людини: право на відпочинок, гідне життя і свободу віросповідання.

 «Також у нинішній історичній ситуації, – писав Йоан Павло II, –  ми зобов’язані діяти так, щоб для кожного були доступні свобода, відпочинок і розрядка, які необхідні людині виходячи з її гідності та пов’язаними з нею релігійними, сімейними, культурними та соціальними потребами, утрудненими для задоволення, якщо не має гарантованого, принаймні, одного дня в тижні, який дає всім можливість спільного відпочинку і святкування».

Віруючі зобов’язані в совісті так планувати недільний відпочинок, щоб взяти участь в Євхаристії, «утримуючись від справ і діяльності, які не відповідають заповіді святити день Господній». З іншого боку, сам відпочинок «мусить бути джерелом духовного збагачення, забезпечувати більшу свободу, давати можливість споглядати і сприяти братньому спілкуванню».

«Недільний відпочинок дозволяє нам допровадити щоденні турботи і справи до відповідних пропорцій: матеріальні речі, про які ми так піклуємося, поступаються місцем духовним цінностям; люди, серед яких живемо, знаходять справжнє обличчя, коли ми зустрічаємося з ними і заводимо спокійну розмову», – зазначав Папа.

Папа також заохотив до творчого підходу до вільного часу і вибору розваг, які збагачують людину. «Таким чином день Господній також стає днем людини», – писав Йона Павло ІІ. Неділя повинна бути днем, в якому вірні можуть присвятити себе вчинкам милосердя, благодійності й апостольству.